The Digital Scholar Revisited

Мартин Веллер
Открытый Университет

 The Dig­i­tal Schol­ar Revis­it­ed

Аннотация. Книга «Цифровой ученый» была опубликована в 2011 году, и теоретической основой для исследования возможного влияния цифровых, сетевых технологий на преподавательскую и научно-исследовательскую деятельность в ней послужил подход Эрнеста Л. Бойера. В 2011, несмотря на развитие инновационных практик в использовании цифровых технологий в данных областях, к этому в основном относились крайне осторожно. Отталкиваясь от изложенного в данной книге, автор дает оценку произошедшим с тех пор изменениям. Круг рассматриваемых вопросов включает пять основных подтем: цифровая деятельность ученого как общепризнанная и поощряемая; акцент на открытость и ее преимущества, появляющиеся благодаря цифровым, сетевым технологиям; реализация политики открытого доступа и открытых образовательных ресурсов, в частности, в отношении функционирования платформ образовательных технологий; сетевая идентичность, акцентирующая развитие академической идентичности с использованием социальных сетей и других инструментов; критический анализ цифровых практик в науке и образовании, сосредоточенный на исследовании их негативных аспектов, связываемых с проблемами киберагрессии, защиты частной жизни и использования данных. Указанные темы рассматриваются в том числе в перспективе исходного подхода Бойера к исследованию академических практик, таких как открытие, интеграция, применение и преподавание. В заключение отмечается, что вряд ли здесь можно говорить о некой революции в академической деятельности, а скорее, о постепенном принятии и использовании цифровых техник, практик и ценностей. Мы сталкиваемся одновременно с двоякой ситуацией: с одной стороны, имели место поистине радикальные изменения, но с другой – в фундаментальном отношении, все осталось по-прежнему. Все большее принятие и адаптация цифровых практик в академической среде отражает растущую популярность инструментов социальных медиа в обществе в целом, и представители академической среды, соответственно, все более склоняются к конструированию собственной сетевой идентичности – как профессиональной, так и личной.

Ключевые слова: цифровые практики в науке и образовании, e-learn­ing, высшее образование, открытое образование, социальные медиа.

DOI10.5840/dspl20181213

Список литературы:

  1. About Acad­e­mia // Academia.edu. 2017. URL: https://www.academia.edu/about (дата обращения: 15.01.2018).
  2. Ander­son C. The long tail: How end­less choice is cre­at­ing unlim­it­ed demand. L.: Ran­dom, 2007. 288 p.
  3. Bar­ber M., Don­nel­ly K., Rizv S. An avalanche is com­ing: High­er edu­ca­tion and the rev­o­lu­tion ahead // The Insti­tute of Pub­lic Pol­i­cy Research. 2013. URL: http://www.ippr.org/images/media/files/publication/2013/03/avalanche-is-coming_Mar2013_10432.pdf (дата обращения: 17.01.2018).
  4. Benyay­er D. Open Mod­els: Busi­ness Mod­els of the Open Econ­o­my. With­out Mod­el. 2016. URL: https://unglueit-files.s3.amazonaws.com/ebf/1254a7fd3c9c4e7e855f4e6884ad91cd.pdf (дата обращения: 14.01.2018).
  5. Boy­er E.L. Schol­ar­ship recon­sid­ered: Pri­or­i­ties of the pro­fes­so­ri­ate. Lawrenceville, NJ: Prince­ton Uni­ver­si­ty Press, 1990. 148 p.
  6. Castells M. The rise of the net­work soci­ety (The Infor­ma­tion Age: Econ­o­my, Soci­ety and Cul­ture, Vol­ume 1). Malden, MA: Black­well Pub­lish­ers, Inc. 556 p.
  7. Ches­brough H.W. Open inno­va­tion: The new imper­a­tive for cre­at­ing and prof­it­ing from tech­nol­o­gy. Har­vard Busi­ness School Press, 2006. 227 p.
  8. Chris­tensen C.M. The innovator’s dilem­ma: when new tech­nolo­gies cause great firms to fail. Boston: Har­vard Busi­ness School Press, 1997. 252 p.
  9. Chris­tensen C.M., Horn M.B., John­son C.W. Dis­rupt­ing class: how dis­rup­tive inno­va­tion will change the way the world learns. N. Y.: McGraw-Hill, 2008. 288 p.
  10. da Cos­ta C.I.M. The par­tic­i­pa­to­ry web in the con­text of aca­d­e­m­ic research: Land­scapes of change and con­flicts: Doc­tor­al dis­ser­ta­tion. Uni­ver­si­ty of Sal­ford, 2013. 309 p.
    Cos­ta, 2015 – Cos­ta C. Out­casts on the inside: aca­d­e­mics rein­vent­ing them­selves online // Inter­na­tion­al Jour­nal of Life­long Edu­ca­tion. 2015. Vol. 34. Vol. 2. P. 194–210. DOI: 10.1080/02601370.2014.985752
  11. Cos­ta C. Dou­ble gamers: aca­d­e­mics between fields // British Jour­nal of Soci­ol­o­gy of Edu­ca­tion. 2016. Vol. 37. No. 7. P. 993‑1013. DOI: 10.1080/01425692.2014.982861
  12. Den­nen V.P. Con­struct­ing aca­d­e­m­ic alter-egos: iden­ti­ty issues in a blog-based com­mu­ni­ty // Iden­ti­ty in the Infor­ma­tion Soci­ety. 2009. Vol. 2. No.1. P. 23–38. DOI: 10.1007/s12394-009‑0020-8
  13. Donelan H. Social media for pro­fes­sion­al devel­op­ment and net­work­ing oppor­tu­ni­ties in acad­e­mia // Jour­nal of Fur­ther and High­er Edu­ca­tion. 2016. Vol. 40. No. 5. P. 706–729. DOI: 10.1080/0309877X.2015.1014321
  14. The Econ­o­mist, 2016 – The new polit­i­cal divide // The Econ­o­mist. Jul 30th 2016. URL: https://www.economist.com/leaders/2016/07/30/the-new-political-divide (дата обращения: 08.01.2018).
  15. Edin­burgh MOOC Research Group. MOOCs @ Edin­burgh 2013: Report No.1. URL: https://www.era.lib.ed.ac.uk/handle/1842/6683 (дата обращения: 08.01.2018).
  16. Espos­i­to A. Nei­ther dig­i­tal or open. Just researchers: Views on digital/open schol­ar­ship prac­tices in an Ital­ian uni­ver­si­ty // First Mon­day. 2013. Vol. 18. No. 1. URL: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/3881/3404 (дата обращения: 08.01.2018). DOI: 10.5210/fm.v18i1.3881
  17. Evans P., Wurster T.S. Blown to bits: How the new eco­nom­ics of infor­ma­tion trans­forms strat­e­gy. Boston, Mass: Har­vard Busi­ness School Press, 2000. 288 p.
  18. Ewins R. Who are You? Weblogs and Aca­d­e­m­ic Iden­ti­ty // E–Learning and Dig­i­tal Media. 2005. Vol. 2. No. 4. P. 368–377. DOI: 10.2304/elea.2005.2.4.368
  19. Fis­ch­er L., Hilton III J., Robin­son T.J., Wiley D.A. A Mul­ti-insti­tu­tion­al Study of the Impact of Open Text­book Adop­tion on the Learn­ing Out­comes of Post-sec­ondary Stu­dents // Jour­nal of Com­put­ing in High­er Edu­ca­tion. 2015. Vol. 27. No. 3. P. 159–172
  20. Gourlay L. Open edu­ca­tion as a ‘het­ero­topia of desire’ // Learn­ing, Media and Tech­nol­o­gy. 2015. Vol. 40. No. 3. P. 310–327. DOI: 10.1080/17439884.2015.1029941
  21. Gruzd A., Staves K., Wilk A. Tenure and pro­mo­tion in the age of online social media // Pro­ceed­ings of the Amer­i­can Soci­ety for Infor­ma­tion Sci­ence and Tech­nol­o­gy. 2011. Vol. 48. No. 1. P. 1–9. DOI: 10.1002/meet.2011.14504801154
  22. Hall R. MOOCs and Neo-lib­er­al­ism: for a crit­i­cal response. Jul 11, 2013. URL: http://www.richard-hall.org/2013/07/11/moocs-and-neoliberalism-for-a-critical-response/ (дата обращения: 08.01.2018).
  23. Hilton III J., Robin­son T., Wiley D., Ack­er­man J. Cost-sav­ings Achieved in Two Semes­ters Through the Adop­tion of Open Edu­ca­tion­al Resources // The Inter­na­tion­al Review of Research In Open And Dis­trib­uted Learn­ing. 2014. Vol 15. No. 2. URL: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/1700/2833 (дата обращения: 14.01.2018). DOI: 10.19173/irrodl.v15i2.1700
  24. Jor­dan K. Exam­in­ing the UK High­er Edu­ca­tion sec­tor through the net­work of insti­tu­tion­al accounts on Twit­ter //First Mon­day. 2017. Vol. 22. No. 5. URL: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/7133/6145 (дата обращения: 14.01.2018). DOI: 10.5210/fm.v22i5.7133
  25. Jor­dan K. Under­stand­ing the struc­ture and role of aca­d­e­mics’ ego-net­works on social net­work­ing sites. PhD the­sis The Open Uni­ver­si­ty. 2017. URL: http://oro.open.ac.uk/48259/ (дата обращения: 14.01.2018).
  26. Keskin N.Ö., Koutropou­los A., De Waard I., Met­calf D., Gal­lagher M., Anzai Y., Buyuk K. Nation­al Strate­gies for OER and MOOCs From 2010 to 2020: Cana­da, Japan, South Korea, Turkey, UK, and USA // Admin­is­tra­tive Lead­er­ship in Open and Dis­tance Learn­ing Pro­grams. 2017. P. 188–212. URL: https://kyushu-u.pure.elsevier.com/en/publications/national-strategies-for-oer-and-moocs-from-2010-to-2020-canada-ja (дата обращения: 14.01.2018).
  27. Lup­ton D. Feel­ing Bet­ter Con­nect­ed’: Aca­d­e­mics’ Use of Social Media // Can­ber­ra: News & Media Research Cen­tre, Uni­ver­si­ty of Can­ber­ra, 2014. URL: https://www.canberra.edu.au/about-uc/faculties/arts-design/attachments2/pdf/n-and-mrc/Feeling-Better-Connected-report-final.pdf (дата обращения: 08.01.2018).
  28. Lup­ton D., Mew­burn I., Thom­son P. The Dig­i­tal Aca­d­e­m­ic: Iden­ti­ties, Con­texts and Pol­i­tics. In: Lup­ton, D., Mew­burn, I., Thom­son, P. (Eds.). The Dig­i­tal Aca­d­e­m­ic: Crit­i­cal Per­spec­tives on Dig­i­tal Tech­nolo­gies in High­er Edu­ca­tion. L.: Rout­ledge, 2017. P. 1–19.
  29. Map­stone S., Bui­tendijk S., Wiberg E. Online learn­ing at research-inten­sive uni­ver­si­ties // LERU. Advice paper. 2014. No. 16. URL: http://www.leru.org/files/publications/LERU_AP16__Online_Learning_at_RIUs_final.pdf (дата обращения: 08.01.2018).
  30. McCarthy M.T. The big data divide and its con­se­quences // Soci­ol­o­gy Com­pass. 2016. Vol. 10. No. 12. P. 1131–1140.
  31. Medved J.P. LMS Indus­try User Research Report // Capter­ra. Apr. 8, 2015. URL: https://www.capterra.com/learning-management-system-software/user-research (дата обращения: 14.01.2018).
  32. Mew­burn I., Thom­son P. Why do aca­d­e­mics blog? An analy­sis of audi­ences, pur­pos­es and chal­lenges // Stud­ies in High­er Edu­ca­tion. 2013. Vol. 38. No. 8. P. 1105–1119. DOI: 10.1080/03075079.2013.835624
  33. Proc­ter R., Williams R., Stew­art J. If you build it, will they come? How researchers per­ceive and use web 2.0’ // A Research Infor­ma­tion Net­work. 2010. URL: http://www.rin.ac.uk/system/files/attachments/web_2.0_screen.pdf (дата обращения: 14.01.2018).
  34. Qayyum A., Zawac­ki-Richter O. Major devel­op­ments, chal­lenges, oppor­tu­ni­ties in online and dis­tance edu­ca­tion — a snap­shot based on a glob­al scan // TeachOnline.ca. 2017. URL: https://teachonline.ca/sites/default/files/pdf/e-newsletters/major_developments_challenges_opportunities_in_online_and_distance_education.pdf (дата обращения: 07.10.2017).
  35. Redeck­er C. Euro­pean Frame­work for the Dig­i­tal Com­pe­tence of Edu­ca­tors: Dig­CompE­du. Punie, Y. (ed). EUR 28775 EN. Pub­li­ca­tions Office of the Euro­pean Union, Lux­em­bourg, 2017. DOI: 10.2760/159770, JRC107466.
  36. Sel­wyn N. Data entry: towards the crit­i­cal study of dig­i­tal data and edu­ca­tion // Learn­ing, Media and Tech­nol­o­gy. 2015. Vol. 40. No. 1. P. 64–82. DOI: 10.1080/17439884.2014.921628
  37. Slade S., Prinsloo P. Learn­ing ana­lyt­ics: Eth­i­cal issues and dilem­mas // Amer­i­can Behav­ioral Sci­en­tist. 2013. Vol. 57. No. 10. P. 1510–1529. DOI: 10.1177/0002764213479366
  38. SPARC Europe. An Analy­sis of Open Data and Open Sci­ence Poli­cies in Europe. May, 2017. file:///Users/mjw5/Downloads/SPARCEuropeDCC_OpenDataOpenSciencePoliciesinEurope_Analysis.pdf (дата обращения: 14.01.2018).
  39. Stew­art B. Open to influ­ence: What counts as aca­d­e­m­ic influ­ence in schol­ar­ly net­worked Twit­ter par­tic­i­pa­tion // Learn­ing, Media and Tech­nol­o­gy. 2015. Vol. 40. No. 3. P. 287–309. DOI: 10.1080/17439884.2015.1015547
  40. Stew­art B.E. In abun­dance: Net­worked par­tic­i­pa­to­ry prac­tices as schol­ar­ship // The Inter­na­tion­al Review of Research in Open and Dis­trib­uted Learn­ing. 2015. Vol. 16. No. 3. URL: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/2158/3343 (дата обращения: 08.01.2018). DOI: http://dx.doi.org/10.19173/irrodl.v16i3.2158.
  41. Stew­art B. Col­lapsed publics: Oral­i­ty, lit­er­a­cy, and vul­ner­a­bil­i­ty in aca­d­e­m­ic Twit­ter // Jour­nal of Applied Social The­o­ry. 2016. Vol. 1. No. 1. URL: https://socialtheoryapplied.com/journal/jast/article/view/33/9 (дата обращения: 08.01.2018).
  42. Thom­son P. Can I cite a blog post? // Patthomson.net, 2017. URL: https://patthomson.net/2017/12/14/can-i-cite-a-blog-post/ (дата обращения: 12.01.2018).
  43. Toetenel L., Rien­ties B. Analysing 157 learn­ing designs using learn­ing ana­lyt­ic approach­es as a means to eval­u­ate the impact of ped­a­gog­i­cal deci­sion-mak­ing // British Jour­nal of Edu­ca­tion­al Tech­nol­o­gy. 2016. Vol. 47. No. 5. P. 981–992. DOI: 10.1111/bjet.12423
  44. Sec­ond World OER Con­gress Ljubl­jana OER Action Plan 2017. UNESCO, 2017. URL: https://en.unesco.org/sites/default/files/ljubljana_oer_action_plan_2017.pdf (дата обращения: 07.01.2018).
  45. Velet­sianos G., Kim­mons R. Net­worked par­tic­i­pa­to­ry schol­ar­ship: Emer­gent tech­no-cul­tur­al pres­sures toward open and dig­i­tal schol­ar­ship in online net­works // Com­put­ers & Edu­ca­tion. 2012. Vol. 58. No. 2. P. 766–774. DOI: 10.1016/j.compedu.2011.10.001
  46. Velet­sianos G., Stew­art B. Dis­creet open­ness: schol­ars’ selec­tive and inten­tion­al self-dis­clo­sures online // Social Media+ Soci­ety. 2016. Vol. 2. Iss. 3. DOI: 10.1177/2056305116664222
  47. Wat­ters A. The Weaponiza­tion of Edu­ca­tion Data // Hackeducation.com. Dec. 11, 2017. URL: http://hackeducation.com/2017/12/11/top-ed-tech-trends-weaponized-data (дата обращения: 06.01.2018).
  48. Wat­ters A. The Myth and the Mil­len­ni­al­ism of “Dis­rup­tive Inno­va­tion” // Hackeducation.com. May 24, 2013. URL: http://hackeducation.com/2013/05/24/disruptive-innovation/ (дата обращения: 17.12.2017).
  49. Weller M. The Dig­i­tal Schol­ar: How Tech­nol­o­gy Is Trans­form­ing Schol­ar­ly Prac­tice. L.: Blooms­bury Aca­d­e­m­ic, 2011. URL: http://www.bloomsbury.com/uk/the-digital-scholar-9781849666268/ (дата обращения: 12.06.2017). DOI: 10.5040/9781849666275
  50. Weller M. MOOCs and the Sil­i­con Val­ley nar­ra­tive // Jour­nal of Inter­ac­tive Media in Edu­ca­tion, 2015. Iss. 1. P. 1–7. DOI: 10.5334/jime.am
  51. Weller M. The Open Flip – a dig­i­tal eco­nom­ic mod­el for edu­ca­tion // Jour­nal Of Learn­ing For Devel­op­ment — JL4D. 2016. Vol. 3. No. 2. URL: http://www.jl4d.org/index.php/ejl4d/article/view/152 (дата обращения: 14.01.2018).

Комментарии запрещены.