Мартин Веллер
Открытый Университет
The Digital Scholar Revisited
Аннотация. Книга «Цифровой ученый» была опубликована в 2011 году, и теоретической основой для исследования возможного влияния цифровых, сетевых технологий на преподавательскую и научно-исследовательскую деятельность в ней послужил подход Эрнеста Л. Бойера. В 2011, несмотря на развитие инновационных практик в использовании цифровых технологий в данных областях, к этому в основном относились крайне осторожно. Отталкиваясь от изложенного в данной книге, автор дает оценку произошедшим с тех пор изменениям. Круг рассматриваемых вопросов включает пять основных подтем: цифровая деятельность ученого как общепризнанная и поощряемая; акцент на открытость и ее преимущества, появляющиеся благодаря цифровым, сетевым технологиям; реализация политики открытого доступа и открытых образовательных ресурсов, в частности, в отношении функционирования платформ образовательных технологий; сетевая идентичность, акцентирующая развитие академической идентичности с использованием социальных сетей и других инструментов; критический анализ цифровых практик в науке и образовании, сосредоточенный на исследовании их негативных аспектов, связываемых с проблемами киберагрессии, защиты частной жизни и использования данных. Указанные темы рассматриваются в том числе в перспективе исходного подхода Бойера к исследованию академических практик, таких как открытие, интеграция, применение и преподавание. В заключение отмечается, что вряд ли здесь можно говорить о некой революции в академической деятельности, а скорее, о постепенном принятии и использовании цифровых техник, практик и ценностей. Мы сталкиваемся одновременно с двоякой ситуацией: с одной стороны, имели место поистине радикальные изменения, но с другой – в фундаментальном отношении, все осталось по-прежнему. Все большее принятие и адаптация цифровых практик в академической среде отражает растущую популярность инструментов социальных медиа в обществе в целом, и представители академической среды, соответственно, все более склоняются к конструированию собственной сетевой идентичности – как профессиональной, так и личной.
Ключевые слова: цифровые практики в науке и образовании, e-learning, высшее образование, открытое образование, социальные медиа.
DOI: 10.5840/dspl20181213
Список литературы:
- About Academia // Academia.edu. 2017. URL: https://www.academia.edu/about (дата обращения: 15.01.2018).
- Anderson C. The long tail: How endless choice is creating unlimited demand. L.: Random, 2007. 288 p.
- Barber M., Donnelly K., Rizv S. An avalanche is coming: Higher education and the revolution ahead // The Institute of Public Policy Research. 2013. URL: http://www.ippr.org/images/media/files/publication/2013/03/avalanche-is-coming_Mar2013_10432.pdf (дата обращения: 17.01.2018).
- Benyayer D. Open Models: Business Models of the Open Economy. Without Model. 2016. URL: https://unglueit-files.s3.amazonaws.com/ebf/1254a7fd3c9c4e7e855f4e6884ad91cd.pdf (дата обращения: 14.01.2018).
- Boyer E.L. Scholarship reconsidered: Priorities of the professoriate. Lawrenceville, NJ: Princeton University Press, 1990. 148 p.
- Castells M. The rise of the network society (The Information Age: Economy, Society and Culture, Volume 1). Malden, MA: Blackwell Publishers, Inc. 556 p.
- Chesbrough H.W. Open innovation: The new imperative for creating and profiting from technology. Harvard Business School Press, 2006. 227 p.
- Christensen C.M. The innovator’s dilemma: when new technologies cause great firms to fail. Boston: Harvard Business School Press, 1997. 252 p.
- Christensen C.M., Horn M.B., Johnson C.W. Disrupting class: how disruptive innovation will change the way the world learns. N. Y.: McGraw-Hill, 2008. 288 p.
- da Costa C.I.M. The participatory web in the context of academic research: Landscapes of change and conflicts: Doctoral dissertation. University of Salford, 2013. 309 p.
Costa, 2015 – Costa C. Outcasts on the inside: academics reinventing themselves online // International Journal of Lifelong Education. 2015. Vol. 34. Vol. 2. P. 194–210. DOI: 10.1080/02601370.2014.985752 - Costa C. Double gamers: academics between fields // British Journal of Sociology of Education. 2016. Vol. 37. No. 7. P. 993‑1013. DOI: 10.1080/01425692.2014.982861
- Dennen V.P. Constructing academic alter-egos: identity issues in a blog-based community // Identity in the Information Society. 2009. Vol. 2. No.1. P. 23–38. DOI: 10.1007/s12394-009‑0020-8
- Donelan H. Social media for professional development and networking opportunities in academia // Journal of Further and Higher Education. 2016. Vol. 40. No. 5. P. 706–729. DOI: 10.1080/0309877X.2015.1014321
- The Economist, 2016 – The new political divide // The Economist. Jul 30th 2016. URL: https://www.economist.com/leaders/2016/07/30/the-new-political-divide (дата обращения: 08.01.2018).
- Edinburgh MOOC Research Group. MOOCs @ Edinburgh 2013: Report No.1. URL: https://www.era.lib.ed.ac.uk/handle/1842/6683 (дата обращения: 08.01.2018).
- Esposito A. Neither digital or open. Just researchers: Views on digital/open scholarship practices in an Italian university // First Monday. 2013. Vol. 18. No. 1. URL: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/3881/3404 (дата обращения: 08.01.2018). DOI: 10.5210/fm.v18i1.3881
- Evans P., Wurster T.S. Blown to bits: How the new economics of information transforms strategy. Boston, Mass: Harvard Business School Press, 2000. 288 p.
- Ewins R. Who are You? Weblogs and Academic Identity // E–Learning and Digital Media. 2005. Vol. 2. No. 4. P. 368–377. DOI: 10.2304/elea.2005.2.4.368
- Fischer L., Hilton III J., Robinson T.J., Wiley D.A. A Multi-institutional Study of the Impact of Open Textbook Adoption on the Learning Outcomes of Post-secondary Students // Journal of Computing in Higher Education. 2015. Vol. 27. No. 3. P. 159–172
- Gourlay L. Open education as a ‘heterotopia of desire’ // Learning, Media and Technology. 2015. Vol. 40. No. 3. P. 310–327. DOI: 10.1080/17439884.2015.1029941
- Gruzd A., Staves K., Wilk A. Tenure and promotion in the age of online social media // Proceedings of the American Society for Information Science and Technology. 2011. Vol. 48. No. 1. P. 1–9. DOI: 10.1002/meet.2011.14504801154
- Hall R. MOOCs and Neo-liberalism: for a critical response. Jul 11, 2013. URL: http://www.richard-hall.org/2013/07/11/moocs-and-neoliberalism-for-a-critical-response/ (дата обращения: 08.01.2018).
- Hilton III J., Robinson T., Wiley D., Ackerman J. Cost-savings Achieved in Two Semesters Through the Adoption of Open Educational Resources // The International Review of Research In Open And Distributed Learning. 2014. Vol 15. No. 2. URL: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/1700/2833 (дата обращения: 14.01.2018). DOI: 10.19173/irrodl.v15i2.1700
- Jordan K. Examining the UK Higher Education sector through the network of institutional accounts on Twitter //First Monday. 2017. Vol. 22. No. 5. URL: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/7133/6145 (дата обращения: 14.01.2018). DOI: 10.5210/fm.v22i5.7133
- Jordan K. Understanding the structure and role of academics’ ego-networks on social networking sites. PhD thesis The Open University. 2017. URL: http://oro.open.ac.uk/48259/ (дата обращения: 14.01.2018).
- Keskin N.Ö., Koutropoulos A., De Waard I., Metcalf D., Gallagher M., Anzai Y., Buyuk K. National Strategies for OER and MOOCs From 2010 to 2020: Canada, Japan, South Korea, Turkey, UK, and USA // Administrative Leadership in Open and Distance Learning Programs. 2017. P. 188–212. URL: https://kyushu-u.pure.elsevier.com/en/publications/national-strategies-for-oer-and-moocs-from-2010-to-2020-canada-ja (дата обращения: 14.01.2018).
- Lupton D. Feeling Better Connected’: Academics’ Use of Social Media // Canberra: News & Media Research Centre, University of Canberra, 2014. URL: https://www.canberra.edu.au/about-uc/faculties/arts-design/attachments2/pdf/n-and-mrc/Feeling-Better-Connected-report-final.pdf (дата обращения: 08.01.2018).
- Lupton D., Mewburn I., Thomson P. The Digital Academic: Identities, Contexts and Politics. In: Lupton, D., Mewburn, I., Thomson, P. (Eds.). The Digital Academic: Critical Perspectives on Digital Technologies in Higher Education. L.: Routledge, 2017. P. 1–19.
- Mapstone S., Buitendijk S., Wiberg E. Online learning at research-intensive universities // LERU. Advice paper. 2014. No. 16. URL: http://www.leru.org/files/publications/LERU_AP16__Online_Learning_at_RIUs_final.pdf (дата обращения: 08.01.2018).
- McCarthy M.T. The big data divide and its consequences // Sociology Compass. 2016. Vol. 10. No. 12. P. 1131–1140.
- Medved J.P. LMS Industry User Research Report // Capterra. Apr. 8, 2015. URL: https://www.capterra.com/learning-management-system-software/user-research (дата обращения: 14.01.2018).
- Mewburn I., Thomson P. Why do academics blog? An analysis of audiences, purposes and challenges // Studies in Higher Education. 2013. Vol. 38. No. 8. P. 1105–1119. DOI: 10.1080/03075079.2013.835624
- Procter R., Williams R., Stewart J. If you build it, will they come? How researchers perceive and use web 2.0’ // A Research Information Network. 2010. URL: http://www.rin.ac.uk/system/files/attachments/web_2.0_screen.pdf (дата обращения: 14.01.2018).
- Qayyum A., Zawacki-Richter O. Major developments, challenges, opportunities in online and distance education — a snapshot based on a global scan // TeachOnline.ca. 2017. URL: https://teachonline.ca/sites/default/files/pdf/e-newsletters/major_developments_challenges_opportunities_in_online_and_distance_education.pdf (дата обращения: 07.10.2017).
- Redecker C. European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Punie, Y. (ed). EUR 28775 EN. Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2017. DOI: 10.2760/159770, JRC107466.
- Selwyn N. Data entry: towards the critical study of digital data and education // Learning, Media and Technology. 2015. Vol. 40. No. 1. P. 64–82. DOI: 10.1080/17439884.2014.921628
- Slade S., Prinsloo P. Learning analytics: Ethical issues and dilemmas // American Behavioral Scientist. 2013. Vol. 57. No. 10. P. 1510–1529. DOI: 10.1177/0002764213479366
- SPARC Europe. An Analysis of Open Data and Open Science Policies in Europe. May, 2017. file:///Users/mjw5/Downloads/SPARCEuropeDCC_OpenDataOpenSciencePoliciesinEurope_Analysis.pdf (дата обращения: 14.01.2018).
- Stewart B. Open to influence: What counts as academic influence in scholarly networked Twitter participation // Learning, Media and Technology. 2015. Vol. 40. No. 3. P. 287–309. DOI: 10.1080/17439884.2015.1015547
- Stewart B.E. In abundance: Networked participatory practices as scholarship // The International Review of Research in Open and Distributed Learning. 2015. Vol. 16. No. 3. URL: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/2158/3343 (дата обращения: 08.01.2018). DOI: http://dx.doi.org/10.19173/irrodl.v16i3.2158.
- Stewart B. Collapsed publics: Orality, literacy, and vulnerability in academic Twitter // Journal of Applied Social Theory. 2016. Vol. 1. No. 1. URL: https://socialtheoryapplied.com/journal/jast/article/view/33/9 (дата обращения: 08.01.2018).
- Thomson P. Can I cite a blog post? // Patthomson.net, 2017. URL: https://patthomson.net/2017/12/14/can-i-cite-a-blog-post/ (дата обращения: 12.01.2018).
- Toetenel L., Rienties B. Analysing 157 learning designs using learning analytic approaches as a means to evaluate the impact of pedagogical decision-making // British Journal of Educational Technology. 2016. Vol. 47. No. 5. P. 981–992. DOI: 10.1111/bjet.12423
- Second World OER Congress Ljubljana OER Action Plan 2017. UNESCO, 2017. URL: https://en.unesco.org/sites/default/files/ljubljana_oer_action_plan_2017.pdf (дата обращения: 07.01.2018).
- Veletsianos G., Kimmons R. Networked participatory scholarship: Emergent techno-cultural pressures toward open and digital scholarship in online networks // Computers & Education. 2012. Vol. 58. No. 2. P. 766–774. DOI: 10.1016/j.compedu.2011.10.001
- Veletsianos G., Stewart B. Discreet openness: scholars’ selective and intentional self-disclosures online // Social Media+ Society. 2016. Vol. 2. Iss. 3. DOI: 10.1177/2056305116664222
- Watters A. The Weaponization of Education Data // Hackeducation.com. Dec. 11, 2017. URL: http://hackeducation.com/2017/12/11/top-ed-tech-trends-weaponized-data (дата обращения: 06.01.2018).
- Watters A. The Myth and the Millennialism of “Disruptive Innovation” // Hackeducation.com. May 24, 2013. URL: http://hackeducation.com/2013/05/24/disruptive-innovation/ (дата обращения: 17.12.2017).
- Weller M. The Digital Scholar: How Technology Is Transforming Scholarly Practice. L.: Bloomsbury Academic, 2011. URL: http://www.bloomsbury.com/uk/the-digital-scholar-9781849666268/ (дата обращения: 12.06.2017). DOI: 10.5040/9781849666275
- Weller M. MOOCs and the Silicon Valley narrative // Journal of Interactive Media in Education, 2015. Iss. 1. P. 1–7. DOI: 10.5334/jime.am
- Weller M. The Open Flip – a digital economic model for education // Journal Of Learning For Development — JL4D. 2016. Vol. 3. No. 2. URL: http://www.jl4d.org/index.php/ejl4d/article/view/152 (дата обращения: 14.01.2018).